Kas ir Lean? Kā savā grāmatā Applied Lean Business Transformation Management atzīmē D.Hobs: Lean metode ir virkne paņēmienu, ar kuru palīdzību darbs tiek paveikts ar minimālu vērtību neradošu darbību skaitu, kā rezultātā ievērojami samazinās gaidīšanas laiks, transportēšanas laiks un citas aiztures. Lean sistēma cenšas identificēt un mazināt vai pilnībā novērst visus procesus, kuri nerada vērtību. Lean uzņēmums ir spējīgs ražot produktu vai sniegt pakalpojumu par izmaksām, kuras veido tikai vērtību nesošas darbības.
Droši vien jau daudzi ir dzirdējuši vai lasījuši par Henriju Fordu - Ford Motor Company dibinātāju, kas pirmais savā automobiļu ražotnē ieviesa montāžas līniju, kas sniedza iespēju automobiļus ražot masveidā nevis individuālās sērijās, vai Toyota Motor Corporation, kas, neapšaubāmi, ir uzskatāma par Lean vadības stila aizsācēju un ir pieminēta teju visos ar Lean saistītajos rakstos vai grāmatās. Šajā rakstā mēs neiedziļināsimies taupīgās ražošanas metožu vēsturē, bet mēģināsim noskaidrot - kā Lean metodes savā ražotnē var pielietot jebkurš uzņēmums, bez milzīgām investīcijām.
Sašķiro, Sakārto, Satīri, Standartizē, Saglabā paškontroli! Jeb - 5S.
Pirmo no Lean metožu virknes apskatīsim 5S vizuālās vadības metodi. Ar 5S ieviešanu sāk vairums uzņēmumu, kas ir izvēlējušies sākt ceļu pretim Lean'iskai ražotnei. Šī metode neprasa lielus finansiālus ieguldījumus, taču tai ir nepieciešams laiks gan no vadības, gan darbinieku puses. Atcerieties šo - Lean metožu ieviešana nekad nevar būt vienpusēja. Lai sistēma dzīvotu, darbiniekiem ir jābūt atbalstam no vadības, jo tieši darbinieki būs tie, kas noteiks vai sistēma Jūsu ražotnē būs dzīvotspējīga.
Tātad 5S - metode, kas palīdz izveidot un uzturēt vizuālu darba vietu. Vizuālā vadība, skaidra un vienādi saprotama visiem darbiniekiem, ļauj ātri identificēt procesa zudumus un rīkoties to novēršanai. Darba vieta tiek sakārtota izmantojot piecu japāņu vārdu sarakstu: Seiri – sašķiro, Seiton – sakārto, Seiso – nodrošini tīrību, Seiketsu – standartizē un Shitsuke – saglabā paškontroli. Šie soļi norāda, kā sakārtot darba vietu, lai tā būtu efektīva, identificējot un turot tur tikai darbam vajadzīgos līdzekļus, pastāvīgi pieskatot un uzturot jauno kārtību. Patiesajiem 5S sistēmas ieviešanas mērķiem jābūt:
Samazināt zudumus
Uzlabot produktivitāti
Mainīt darbinieku domāšanas veidu un attieksmi pret savu darba vidi
D.Hobs ir izpētījis un konstatējis, ka uzņēmumi, kuros veiksmīgi ieviests un uzturēts 5S princips ir ziņojuši par šādiem pozitīviem rezultātiem:
Uzlabojusies komunikācija un informācijas apmaiņa
Zemāks negadījumu skaits darba vietā
Uzlabojušies produktivitātes rādītāji
Uzlabojies produkcijas kvalitātes līmenis
Samazinājies iekārtu dīkstāves laiks.
Ieviešot 5S ne vienmēr uzņēmuma darbiniekiem ir skaidrs redzējums par šīs metodes būtību un jēgu. Viens no veidiem kā palīdzēt darbiniekiem izprast 5S ir modelēšanas metode. Neliela platība ražotnē ir atvēlēta sistēmas ieviešanai. Metodei jābūt ieviestai un izskaidrotai līdz mazākajai detaļai līdz uzsāktu tās ieviešanas citā vietā. Šīs metodes galvenā būtība ir rast vizuālu izpratni, lai darbinieki spētu salīdzināt vietu, kurā ir ieviesta 5S (jaunais domāšanas veids un pieeja) ar vietu, kurā tā vēl nav ieviesta (vecais domāšanas veids un pieeja). Kad tiks radīta izpratne par pozitīvo iespaidu uz darba vietu, kuru rada 5S, darbinieki labprātīgāk to uztvers un palīdzēs to ieviest arī pārējā uzņēmumā.
Pirmais S - Sašķiro.
Sašķiro - tas nozīmē izmest visu nevajadzīgo, lieko, kā arī lietas, kas atrodas darba vietā, bet neattiecas uz darba veikšanu. Šādas darbības mērķis ir atbrīvoties no visa tā, kas nav nepieciešamas un darba vietā turēt tikai absolūti nepieciešamo lietu minimumu.
Vispirms priekšmetus vai instrumentus sašķiro divās grupās – vajadzīgajās un nevajadzīgajās. No tiem priekšmetiem, kuri atzīti par nevajadzīgiem, uzreiz atbrīvojas. Kad darbiniekam ir šaubas par kādu konkrētu priekšmetu un nav iespējams precīzi definēt vai tas ir vajadzīgs vai nē, tas tiek atzīmēts ar sarkanas krāsas uzlīmi ar datumu uz tās. Ja priekšmets netiek ne reizi izmantots līdz norādītajam datumam, no tā atbrīvojas. Nākamajā solī priekšmetus sašķiro pēc to lietošanas biežuma. Tos priekšmetus, kurus izmanto bieži (iespējams katru dienu) novieto maksimāli tuvu darba vietai. Priekšmetus, kuri izmantoti retāk (iespējams reizi nedēļā), uzglabā nedaudz tālāk no darba vietas, bet pietiekami tuvu, lai pie tiem varētu piekļūt nepieciešamības gadījumā. Visbeidzot priekšmetus, kas tiek izmantoti reti (iespējams reizi mēnesī) novieto vistālāk no darba vietas. Šķirošanai jāveic periodiski un tā jāuztver kā regulāra darbība nevis kā 5S atkārtota ieviešana. Šķirošanas rezultāti var tikt izmantoti kā vizuālās komunikācijas līdzeklis ar darbiniekiem, izvietojot uz 5S informācijas dēļa uzņemtos attēlus pirms un pēc šķirošanas.
Otrais S - Sakārto.
Kārtība nozīmē efektivitāti. Šis solis nozīmē novietot visas lietas tām paredzētajās vietās, sistematizēt tās, lai, piemēram, dokumentus var atrast ātri, kā arī ātri tos novietot atpakaļ. Turklāt jābūt skaidri definētām priekšmetu atrašanās vietām, lai jebkurš bez grūtībām tās spētu atrast. Daži piemēri veiksmīgai kārtības nodrošināšanai ir krāsu saskaņošana un instrumentu paneļi. Instrumentu vai ierīču krāsas tiek saskaņotas ar darba vietas krāsu (var izmantot, piemēram, krāsainās līmlentes). Uz speciāla instrumentu paneļa pie katras darba vietas tiek iezīmētas attiecīgā instrumenta kontūras, lai vizuāli ātri var noteikt katram instrumentam paredzēto atrašanās vietu. Šos soļus jāatkārto katru reizi kad tiek mainīti vai iegādāti jauni instrumenti vai ierīces.
Kā viens no paraugiem sakārtošanas solim ir plauktu sistēma ar tilta celtni. Katram plauktam ir marķējums ar materiāla veidu/-iem kādi atrodas konkrētajā plauktā.
Trešais S - Satīri.
Jeb - Nodrošini tīrību. Šis solis nozīmē to, ka katra darbinieka, sākot ar apkopēju un beidzot ar direktoru. uzdevums ir sakārtot savu darba vietu dienas beigās. Turklāt katram jāiemācās redzēt telpas un apkārtnes tīrība ar apmeklētāju acīm. Lai tīrīšana kļūtu par pašsaprotamu, ir iespējams uzņēmumā ieviest ikdienas piecu minūšu tīrīšanu. Uzkopšanai nepieciešamajiem instrumentiem un līdzekļiem jābūt novietotiem visiem ērti pieejamā vietā un tie jāuztur kārtībā. Tīrīšanas procesā nav tikai jāuzkopj darba vieta, bet arī jāpiefiksē nekārtības pazīmes un jākonstatē to cēloņi.
Ceturtais S - Standartizē.
Kārtība jāuztur nepārtraukti. Liela nozīme šajā aktivitātē ir vizuālajām identifikācijas zīmēm, krāsām, piemēram, ieviešot kādus visiem atpazīstamus simbolus, kuri kaut ko apzīmē. Standarti tiek ieviesti pirmajos trīs 5S soļos. Labākie standarti ir tādi, kas darbinieku uztverē ir tik labi un iedarbīgi, ka kāda cita darbība citādāk vairs netiek pildīta.
5. S - Saglabā paškontroli - uzturi.
Šis solis nozīmē disciplīnu – panākt to, ka regulāri veicot iepriekšējos soļus, tie kļūs par pašsaprotamiem ieradumiem.
Lielākā kļūda ir efektivitātes pasākumus uztvert kā kārtējo tableti pret galvassāpēm. Par efektivitāti nevajag runāt, to vajag darīt. Efektivitātes meklējumi nav process, kuram ir sākums un beigas. Tas ir nemitīgs darbs (Žurnāls "IR Nauda" 2015. g izlaidums)
Efektīvs veids kā uzturēt 5S sistēmu ir ieviest 5S audita sistēmu. Audits notiek reizi mēnesī un tā laikā tiek pārbaudīti visi posteņi un aizpildīta veidlapa:
Citas LEAN metodes apskatīsim nākamajos rakstos!
Comments